La deuxième semaine, vivre comme un vrai Français - Reisverslag uit La Tour-d'Aigues, Frankrijk van Nick Kranenborg - WaarBenJij.nu La deuxième semaine, vivre comme un vrai Français - Reisverslag uit La Tour-d'Aigues, Frankrijk van Nick Kranenborg - WaarBenJij.nu

La deuxième semaine, vivre comme un vrai Français

Door: Nick Kranenborg

Blijf op de hoogte en volg Nick

04 Oktober 2016 | Frankrijk, La Tour-d'Aigues

J’ai décidé d’écrire un blog chaque semaine, parce que les gens aux Pays-Bas veulent bien savoir ce que je fais pendant une semaine.
Dimanche 25 septembre, j’ai été à la messe à La Tour d’Aigues. J’ai trouvé très agréable de voir les différences entre l’église néerlandaise et l’église française. L’après-midi, j’ai fait une promenade à la campagne. Ce qui me frappe tout le temps que je me promène, c’est que la France est d’une beauté inconnue. Je le savais déjà avant, mais c’est confirmé par ce séjour !
Lundi 26 septembre était encore le premier jour de la semaine à la MFR. J’ai travaillé pour la géographie, sur le sujet ‘Aires urbaines en France’. J’ai cherché de l’information sur l’aire urbaine Marseille- Aix-en-Provence. J’ai inventé des exercices sur ce sujet et j’ai fait une présentation PowerPoint. Après l’école suis-je venu cherché Victor au Judo, Victor c’est le petit fils de la famille (3 ans). Ça m’a plu, parce que le Judo était quelque chose que je connais de mon frère, qui a la ceinture marron.
Mardi 27 septembre était la journée pendant laquelle j’ai assisté au cours de l’histoire, et pendant laquelle je me suis présenté, en français bien sûr. J’avais fait une présentation sur moi-même et sur les Pays-Bas. L’après-midi j’ai regardé un film avec la première, pendant le cours de l’histoire. C’était le film, Germinal, d’Émile Zola. J’ai bien aimé ce film, parce que je connais l’écrivain Émile Zola.
Mercredi 28 septembre j’avais un jour de congé, comme tous les mercredis en principe. Ces jours de congé servent à découvrir l’environ ou bien pour faire les choses pour la formation. Alors, ce mercredi, j’ai été à Meyrargues (13), pour faire les courses avec Julie chez E.Leclerc. On a déjeuné avec Victor à midi, cordon blues avec de la pâte et de la baguette fraiche. Le soir, j’étais parti avec Julie pour faire des courses à pied. C’etait fatiguant, car je n’ai fait pas de sport depuis trois ans.
Jeudi 29 septembre j’ai travaillé aux exercices sur le sujet Aires urbaines. J’ai assisté au cours de la géographie, chez la quatrième. C’était pour moi vraiment une surprise de voir, que je pouvais encore apprendre quelque chose aux élèves, concernant le français. Ça veut dire que j’ai vu, que le niveau du français n’est pas toujours si élevé que je pensais.
Vendredi 30 septembre était le jour auquel mes jambes commençaient a faire mal, à cause la course à pied. J’ai commencé à travailler sur un sujet pour l’histoire, à savoir:
‘La traite négrière et le port négrier de Nantes’. J’ai fait une présentation PowerPoint pour pouvoir mieux montrer le ‘Commerce triangulaire’. J’ai assisté au cours du français l’après-midi. Les élève de la première devaient faire des questions, concernant un texte de Tahar Ben Jelloun et Amnesty International. J’ai très rigolé sur la réponse d’une élève sur la question: Est-ce que tu peux expliquer ce que c’est Amnesty International ? L’élève a répondu: Oui, c’est un producteur de cahiers ! Cet après-midi j’ai demandé la voiture de la MFR. J’avais trop mal aux jambes pour rentrer à la maison à pied et je voulais bien découvrir Aix-en-Provence le samedi. Le soir, j’ai été au théâtre à Pertuis, dans le cadre d’une activité culturelle. J’ai été au spectacle, ou c’était officiellement une opérette, ‘Marseille mes amours’, des années 30. C’était vraiment superbe, d’écouter toutes ces chansons marseillaises.
Samedi 1er octobre faisait-il très mauvais. Il y avait un code orange pour les départements Gard (30) et Bouches-du-Rhône (13). Pourtant, je suis parti en voiture pour aller à Aix-en-Provence au Décathlon. Au village Venelles, avant d’aller sur l’autoroute A51, j’ai réalisé que je n’avais pas de pièces pour le péage (€1,30) et je n’avais pas de carte bancaire sur moi. J’ai décidé alors, d’aller au village Venelles, pour demander dans un restaurant ou un magasin, de changer un billet de 5 euro. Arrivé à Venelles trouvais-je un restaurant. J’ai changé l’argent et j’y ai été aux toilettes, parce que ça c’était la suite de la commotion. Une fois en voiture j’ai repris ma route. Grâce à une raison curieuse, devais-je pas payer de péage (je pense que j’ai pris une autre route depuis Pertuis). Un fois sur l’A51 j’ai conduit en direction Aix-en-Provence. Un certain moment, j’ai vu des noms des villes comme Nice et Toulon sur les panneaux et je pensais que je devais sortir l’autoroute à Aix-centre. Une fois à Aix, je ne savais plus où j’étais. J’ai pris mon Ipod avec moi, avec l’application Maps.me. Je pensais que ça serait utile pour trouver le chemin, mais une fois en route, je constatais que l’application ne marchait pas. J’ai décidé de continuer tout-droit. Là j’ai trouvé le centre-commercial de Jas de Bouffan. J’ai entré dans l’hypermarché Géant, pour demander une nouvelle carte de fidélité. J’avais perdu la mienne en vacances en Italie…
Mon but de l’aventure était encore de trouver le Décathlon. Après avoir pris 5 fois le même rond-point et après tombé dans une cité d’Aix-en-Provence, j’ai décidé de demander la route à une femme. Elle m’a expliqué que je devais sortir la cité et que je devais prendre le rond-point suivant et que je devais suivre encore l’A51. Je savais entre-temps, que le Décathlon est situé dans le quartier Les Milles, d’Aix-en-Provence. Après avoir loupé une sortie et après avoir bien suivi les panneaux Décathlon, j’ai bien réussi à le trouvé. Mais pensez-vous s’il vous plaît pas, que ça c’était la fin de mon aventure. Non au contraire, il y avait encore le retour…
Pour retourner à Pertuis j’ai pris encore l’autoroute A51. Une fois sur l’autoroute, j’ai vu des noms des villes comme Nice et Sisteron. J’avais l’impression que ça n’etait pas vraiment la bonne direction. Après avoir sorti à Aix, j’ai appelé Vincent pour demander quelle direction je devais prendre. Il m’a dit Sisteron, donc c’était quand-même Sisteron. Finalement, après quelques kilomètres était là le panneaux avec Pertuis.
À parti de là, je connaissais bien la route et je suis bien rentré au final. Ce soir-là on a mangé chez les parents de Julie à Peypin d’Aigues. Ils ont fait Ossobuco, un plat italien.
Dimanche 2 octobre sommes-nous allés à La Couronne, un village près de Martigues à la Côte Bleue. On a rendu une visite à la cousine de Julie. Les parents de Julie sont venus aussi, et on a mangé des fruits de mer. J’ai aimé ce jour, parce que je n’ai jamais vu cette partie de la mer méditerranée. Le soir, on a mangé des crêpes françaises !

La traduction néerlandaise se trouve ci-dessous !
De Nederlandse vertaling staat hieronder!

Ik heb besloten om elke week een blog te schrijven, omdat de mensen in Nederland toch wel erg graag willen weten wat ik zoal doe in een week.
Zondag 25 September ben ik naar de mis geweest in La Tour d’Aigues. Ik heb het erg leuk
gevonden om de verschillen te zien tussen de kerk in Nederland en die in Frankrijk. S ‘middags heb
ik een wandeling gemaakt op het platteland. Wat me elke keer weer opvalt is dat Frankrijk
van een ongekende schoonheid is. Dit wist ik al vooraf, maar het is bevestigd tijdens dit buitenland verblijf. Maandag 26 September was weer de eerste dag van de week op de MFR. Ik heb gewerkt voor aardrijkskunde, aan het onderwerp ‘Stedelijke gebieden in Frankrijk’. Ik heb informatie opgezocht over het stedelijk gebied Marseille- Aix-en-Provence. Ik heb opdrachten bedacht die betrekking hadden tot dit onderwerp en ik heb een PowerPoint presentatie gemaakt. Na school ben ik mee geweest Victor ophalen van Judo. Victor is het zoontje van de familie (3 jaar). Dit vond ik erg leuk, want Judo is iets wat ik ken van mijn broer, die de bruine band heeft.
Maandag 27 september was de dag waarop ik heb geholpen met de les geschiedenis en gedurende welke ik mijzelf heb gepresenteerd, in het Frans natuurlijk. Ik had een presentatie gemaakt over mijzelf en Nederland. S ‘middags heb ik een film gekeken met de eerste klas, gedurende de les geschiedenis. Dit was de film Germinal van Émile Zola. Ik vond de film erg leuk, omdat ik de schrijver Émile Zola al kende.
Woensdag 28 september had ik een vrije dag, zoals alle woensdagen. Deze dagen dienen ervoor om de omgeving te verkennen en om dingen te doen voor de opleiding. Deze woensdag ben ik in Meyargues (13) geweest om boodschappen te doen met Julie bij E.Leclerc. We hebben s ’middags samen met Victor geluncht. Cordon bleus met pasta en een verse baguette. S ‘avonds ben ik met Julie wezen hardlopen. Dit was vermoeiend, omdat ik sinds drie jaar niet meer aan sport heb gedaan.
Donderdag 29 september heb ik gewerkt aan opdrachten voor het onderwerp ‘stedelijke gebieden’.
Ik heb de les aardrijkskunde bijgewoond. Wat me verbaasde was dat ik nog dingen kon leren aan de leerlingen, met betrekking tot Frans. Wat ik heb gemerkt is dat het niveau Frans niet altijd zo hoog is als dat ik voorheen dacht.
Vrijdag 30 september was de dag waarop mijn benen begonnen zeer te doen van het hardlopen. Ik ben begonnen te werken aan een onderwerp voor geschiedenis, namelijk: Slaven handel en slaven haven Nantes. Ik heb een PowerPoint presentatie gemaakt om beter te kunnen aangeven wat de Trans-Atlantische-Driehoeks handel was. S ’middags heb ik de les Frans bijgewoond. De leerlingen van de eerste klas moesten vragen maken, die betrekking hadden op een tekst van Tahar Ben Jelloun en Amnesty International. Ik heb erg moeten lachen om een antwoord van een leerling op de vraag: Wie weet wat Amnesty International is? De leerling antwoorde: “Ja, dat weet ik, dat is een fabrikant van schriften.” Die middag heb ik de auto van de school gevraagd. Mijn benen deden te zeer om lopend naar huis te gaan en ik wilde zaterdag Aix-en-Provence gaan ontdekken. S ‘avonds ben ik naar het theater geweest in Pertuis, in het kader van een culturele activiteit. De voorstelling was een operette, namelijk Marseille mes Amours, uit de jaren 30. Het was echt super om die Marseillaanse liedjes te horen.
Zaterdag 1 oktober was het erg slecht weer. Er was een code oranje afgegeven voor de departementen Gard (30) en Bouches-du-Rhône (13). Ondanks dat ben ik toch met de auto vertrokken om naar de Décathlon in Aix-en-Provence te gaan. Bij het plaatsje Venelles, voor het oprijden van de autosnelweg, bedacht ik me dat ik geen kleingeld had voor de péage (€1,30) en ik had mijn pinpas ook niet bij me. Ik heb toen besloten om naar het dorp Venelles te gaan om daar, in een winkel of een restaurant een biljet van 5,00 euro te wisselen. Aangekomen in Venelles heb ik een restaurant gevonden waar ik het geld heb kunnen wisselen en waar ik even naar het toilet kon, want dat was het gevolg van alle commotie. Eenmaal weer in de auto hervatte ik mijn route. Dankzij een mysterieuze reden hoefde ik niet te betalen voor de péage (ik denk dat ik vanaf Pertuis een andere route heb genomen). Eenmaal op de A51 reed ik in de richting van Aix-en-Provence. Op een gegeven moment zag ik namen als Nice en Toulon op de borden staan en ik dacht dat ik van de snelweg af moest bij Aix-centre. Eenmaal in Aix wist ik niet meer waar ik was. Ik had mijn IPod meegenomen met het programma Maps.me er op. Ik dacht dat dat wel handig zou zijn om de weg terug te kunnen vinden. Maar eenmaal op weg constateerde ik dat de app het niet deed. Ik besloot rechtdoor te rijden. Daar vond ik het winkelcentrum van Jas de Bouffan. Ik ben de supermarkt Géant binnen gegaan om een nieuwe klantenkaart aan te vragen. Ik was de mijne verloren op vakantie in Italië…
Het doel van mijn avontuur was nog steeds om de Décathlon te vinden. Na 5 keer dezelfde rotonde te hebben gepakt en na in een buitenwijk van Aix te zijn terecht gekomen, besloot ik om de weg te gaan vragen aan een mevrouw. Zij legde mij uit dat ik de buitenwijk uit moest gaan en de eerst volgende rotonde moest nemen in de richting van de A51. Ik wist ondertussen dat de Décathlon gevestigd is in de wijk Les Milles van Aix-en-Provence. Na een afslag te hebben gemist en na goed de borden Décathlon te hebben gevolgd, ben ik er in geslaagd het te vinden. Denkt u nu alstublieft niet dat dit het einde was van mijn avontuur, in tegendeel, er was nog de terugweg…
Om terug te gaan naar Pertuis heb ik weer de A51 genomen. Eenmaal op de autosnelweg zag ik namen van steden als Nice en Sisteron en ik had de indruk dat dat niet echt de goede richting was. Na de afslag Aix te hebben genomen heb ik Vincent gebeld om te vragen welke richting ik op moest. Het was dus toch Sisteron. Eindelijk naar enkele kilometers was daar het bord Pertuis. Vanaf daar kon ik mijn weg goed vinden en ben ik uiteindelijk goed thuis gekomen. Die avond hebben we gegeten bij de ouders van Julie in Peypin d’Aigues. Ze hebben Ossobuco gemaakt, een Italiaans gerecht.
Zondag 2 oktober zijn we naar La Couronne gegaan, een dorpje dichtbij Martigues aan de Blauwe kust. We hebben een bezoek gebracht aan de nicht van Julie. De ouders van Julie zijn ook gekomen en we hebben zeevruchten gegeten. Ik vond deze dag erg leuk, omdat ik nog nooit dit deel van de Middellandse zee had gezien. S ’avonds hebben we Franse crêpes (pannenkoeken) gegeten.








  • 05 Oktober 2016 - 15:46

    Miny En Erik Korthof:

    Dag, Nick,

    Partir, c'est mourir un peu, maar c'est aussi vivre dans un monde different et stimulant.
    We volgen je via de website vaucluse.waarbenjij.nu en vinden het erg leuk om je wekelijkse blog te lezen, gelukkig met vertaling, want zóó goed is òns Frans nou ok weer niet.
    Gelukkig hebben de prachtige foto's geen vertaling nodig.
    We wensen je daar bonne chance!
    Groeten,
    Miny en Erik Kothof


  • 05 Oktober 2016 - 20:43

    Nick:

    Bedankt Erik en Miny voor jullie leuke reactie!
    Vind het leuk dat jullie mijn blog volgen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, La Tour-d'Aigues

Nick

Student leraar Frans, aan de Hogeschool Windesheim te Zwolle

Actief sinds 12 Juli 2016
Verslag gelezen: 281
Totaal aantal bezoekers 6567

Voorgaande reizen:

16 September 2016 - 25 November 2016

SAL La Tour d'Aigues

Landen bezocht: