Vive le sud ! - Reisverslag uit La Tour-d'Aigues, Frankrijk van Nick Kranenborg - WaarBenJij.nu Vive le sud ! - Reisverslag uit La Tour-d'Aigues, Frankrijk van Nick Kranenborg - WaarBenJij.nu

Vive le sud !

Door: Nick Kranenborg

Blijf op de hoogte en volg Nick

13 Oktober 2016 | Frankrijk, La Tour-d'Aigues

Lundi 3 octobre j’ai été avec deux collègues à Pertuis, pour un rendez-vous à l’école maternelle, pour parler sur un projet entre cette école et la MFR, au niveau de l’anglais. L’après-midi après le repas, j’ai fait quelque chose qui m’a plu beaucoup. C’était faire la cuisine avec deux classes différentes. On a fait de la pâte à choux au gruyère et des muffins. J’ai aimé le fait que je pouvais aider les élèves et que je pouvais donner des conseils.
Mardi 4 octobre j’ai fait des jeux et des dés en carton, pour le cours de l’anglais de jeudi avec la terminale. Ce jour était aussi le premier jour que j’ai fait connaissance avec la quatrième. Les élèves de la quatrième sont les plus jeunes et, à cause de ça aussi un peu agissants. C’est aussi une classe avec des élèves avec des difficultés à la maison. Je devais donner ma présentation sur moi-même en Anglais. Je l’ai trouvé dur, parce que l’anglais n’est pas vraiment mon truc, comme tout le monde sait. Je le trouve difficile de pas parler trop vite, car autrement serait-il trop difficile à suivre pour les élèves. J’étais vraiment épuisé après ce cours, surtout à cause de toutes les impressions des élèves. L’après-midi était le cours de l’anglais avec la terminale. Je devais me présenter encore en anglais. Cette heure m’a plu la plus, parce que dans la terminale sont les élèves qui sont plus âgés, entre 17 et 18 ans et donc plus tranquilles .
Mercredi 5 octobre était encore mon jour de congé. Je me suis levé à 9 heures, parce que la mère de Vincent était venue, pour s’occuper de Victor, quand il reviendrait de l’école à midi. C’était très agréable avec elle. On a bu un café et on a discuté. Jean-Jacques, le père de Julie venait me chercher à midi, pour faire le déjeuner chez eux. Après le déjeuner, je suis parti avec Jean-Jacques et Françoise, la mère de Julie, en direction de la Fontaine de Vaucluse. On a passé le Luberon du côté est jusqu’au côté ouest, où se trouve la Fontaine de Vaucluse. J’ai pris beaucoup de photos et j’ai fait des vidéos pendant la route et les parents m’ont donné beaucoup d’information de cette région. La fontaine de Vaucluse était assez sèche, ça était exceptionnelle selon Françoise et Jean-Jacques, parce qu’il aurait plu plus normalement. On a bu un coup au bord de l’eau et j’ai mangé une crêpe à la crème de marrons. C’était aussi la première fois que j’ai bu quelque chose avec de l’alcool, avec. C’était un cidre, parce que ça va très bien avec des crêpes.
Jeudi 6 octobre j’ai fini mes dés et mes jeux pour l’anglais avec la terminale. J’ai assisté au cours de l’anglais avec la quatrième et il faisait mieux que la dernière fois.
Vendredi 7 octobre faisait-il très froid. Il faisait 3 ℃ le matin, et au cours de la journée 15 ℃. J’ai été en réunion le matin, parce que les formateurs parlaient sur une nouvelle application, pour les notes et les statistiques concernant les élèves. Avant le repas, j’ai assisté au cours de l’histoire, sur la résistance et les campes concentrations, pendant la deuxième guerre mondiale. Je le trouvé très intéressant d’apprendre quelque chose sur la résistance française, parce que c’était quelque chose de nouveau pour moi. Le soir, j’ai été avec Vincent et Julie au théâtre à Pertuis au spectacle qui s’appelait : ‘’ Caroline Vigneaux quitte la robe’’. C’était un spectacle comédie. C’était parfois difficile de comprendre ce qu’elle disait, elle est Caroline Vigneaux, parce qu’elle parlait très vite et avec beaucoup d’argot.
Samedi 8 octobre j’ai été à Marseille avec Jean-Jacques et Françoise. On est entré Marseille par les quartiers Nord. C’était très difficile de m’imaginer qu’il y a des gens qui habitent dans certains immeubles, qui semblaient abandonnés. Au cours du centre-ville, on est passés devant le stade Vélodrome et la cité Radieuse/le Corbusier. La cité Radieuse est un immeuble avec des appartements et toutes les facilités dedans, comme un magasin et une piscine dans le même bâtiment. C’est donc un peu comme un village dans un immeuble. Après avoir vu ces curiosités, nous avons repris la route en direction des Goudes. Les Goudes est une partie de Marseille à bord de mer. On a mangé dans un restaurant avec des très bons plats. J’ai mangé pour la première fois dans ma vie des couteaux (une sorte de coquillage). Je les ai trouvé très bon ! Comme plat principale, on a mangé du poisson et j’ai pris comme dessert des profiteroles avec de la glace dedans. C’était vraiment délicieux et surtout très agréable !
Après le repas avait-on visité la Notre-Dame de la Garde, l’église la plus connue de Marseille. C’était vraiment beau, on avait une très belle vue sur la ville de Marseille. On a passé ensuite par le Vieux-Port en direction des quartiers Nord, où j’ai vu La Castellane, le quartier du footballeur Zinédine Zidane. On a pris l’autoroute A51 à côte de l’Estaque.
Dimanche 9 octobre j’ai été à la messe. C’est pour moi toujours une sorte de reconnaissance de ma vie aux Pays-Bas. Après la messe avait-on manger chez les parents de Julie. On a mangé de la cuisine Magrébine.

C’était encore une semaine pendant laquelle j’ai vu et j’ai fait plein de choses !

La traduction néerlandaise se trouve ci-dessous !
De Nederlandse vertaling bevindt zich hieronder!

Maandag 3 oktober ben ik met twee collega’s naar Pertuis geweest, voor een afspraak op de basisschool, om te praten over een project tussen die school en de MFR, op het gebied van Engels.
s’ Middags na de maaltijd heb ik iets gedaan wat me erg goed beviel. Dit was koken met twee verschillende klassen. We hebben een kookbeslag met gruyère kaas er in en muffins gemaakt. Ik vond het leuk dat ik de leerlingen kon helpen en ze tips kon geven.
Dinsdag 4 oktober heb ik spellen en dobbelstenen van karton gemaakt, voor de les Engels van donderdag, met de examenklas. Deze dag was ook de eerste dag dat ik kennis maakte met de leerlingen van de 4e klas (volgens Frans schoolsysteem). De leerlingen van de 4e klas zijn het jongst en daardoor ook een beetje druk. Het is ook een klas met leerlingen die moeilijkheden hebben thuis. Ik moest mijn presentatie over mijzelf geven in het Engels. Ik vond het moeilijk, omdat Engels niet echt mijn ding is, zoals iedereen wel weet. Ik vond het moeilijk om niet te snel te praten, want anders zou het veel te moeilijk te volgen zijn voor de leerlingen. Ik was echt uitgeput na deze les, vooral door alle indrukken van de leerlingen. s’ Middags was de les Engels met de examenklas. Ik moest me weer presenteren in het Engels. Dit uur beviel me het best, omdat de leerlingen in de examenklas leerlingen zijn die al wat ouder zijn, 17 tot 18 jaar en daardoor dus een stuk rustiger.
Woensdag 5 oktober was weer mijn vrije dag. Ik ben opgestaan om 9 uur, omdat de moeder van Vincent was gekomen om voor Victor te zorgen, als die terug zou komen van school tijdens de lunch. Het was erg gezellig met haar. We hebben koffie gedronken en gekletst. Jean-Jacques, de vader van Julie, is me komen ophalen om 12 uur, om bij hun te lunchen. Na de lunch ben ik met Jean-Jacques en Françoise, de moeder van Julie, vertrokken in de richting van la Fontaine de Vaucluse. We hebben het Luberon gebergte doorkruist, van de oostkant naar de westkant, waar zich la Fontaine de Vaucluse bevindt. Ik heb veel foto’s en filmpjes gemaakt en de ouders hebben me veel informatie gegeven over de streek. La Fontaine de Vaucluse was tamelijk droog, iets was uitzonderlijk is volgens Françoise en Jean-Claude, want normaal zou het al meer hebben geregend. We hebben een drankje gedronken aan de waterkant en ik heb een pannenkoek gegeten met kastanje-cream. Dit was ook de eerste keer dat hierbij iets met alcohol heb gedronken. Dit was cider, wat erg goed past bij een pannenkoek.
Donderdag 6 oktober heb ik mijn dobbelstenen en mijn spel voor Engels met de examenklas afgemaakt. Ik heb de een les bijgewoond met de quatrième en het ging beter dan de vorige keer.
Vrijdag 7 oktober was het erg koud. Het was 3 ℃ in de ochtend en toen de dag vorderde werd het uiteindelijk 15 ℃. Ik had s’ ochtends vergadering, want de leraren spraken over een nieuw programma om de cijfers en de statistieken van de leerlingen bij te houden. Voor de lunch heb ik een les geschiedenis bijgewoond, over het verzet en de concentratiekampen in de tweede wereldoorlog. Ik heb het erg interessant gevonden om iets te leren over het Franse verzet, omdat dit iets nieuws voor mij was. s’ Avonds ben ik met Vincent en Julie naar het theater in Pertuis geweest, naar de voorstelling ‘’Caroline Vigneaux quitte la robe’’. Het was een komedie voorstelling. Het was soms moeilijk om alles te begrijpen wat Caroline Vigneaux zei, want ze sprak erg snel met veel hedendaagse straattaal.
Zaterdag 8 oktober ben ik in Marseille geweest met Jean-Jacques en Françoise. We zijn Marseille binnengekomen via de Noordelijke wijken (les quartiers Nord). Ik vond het erg moeilijk voor te stellen dat er nog mensen wonen in flat gebouwen, die er op het oog verlaten uit zien. Gedurende het Centrum-deel, zijn we langs het Vélodome stadion gekomen en lang la Cité Radieuse ook wel Le Corbusier genoemd. La Cité Radieuse is een flatgebouw met appartementen en allerlei faciliteiten in het zelfde flatgebouw, zoals een winkel en een supermarkt en een zwembad. Het is dus een soort dorp in een flatgebouw. Na deze bezienswaardigheden te hebben gezien, hebben we onze weg vervolgd, in de richting van Les Goudes. Les Goudes is een deel van Marseille dat aan zee ligt. We hebben gegeten in een restaurant met erg lekkere gerechten. Ik heb voor de eerste keer in mijn leven messchelpen (couteaux) gegeten. Ik vond ze erg lekker. Als hoofdgerecht hebben we vis gegeten en als dessert heb ik profiteroles genomen met ijs erin. Het was erg lekker en vooral erg gezellig!
Na de maaltijd hebben we de Notre-Dame de la Garde bezocht. Dit is de bekendste kerk van Marseille. Het was erg mooi, we hadden een erg mooi uitzicht over de stad Marseille. Hierna hebben we de Vieux-Port doorkruist, op weg in de richting van de Noordelijke wijken, waar ik La Castellane heb gezien, de wijk van de voetballer Zinédine Zidane. We hebben de autosnelweg A51 genomen, aan de kant van l’Estaque.
Zondag 9 oktober ben ik naar de mis geweest. Het is voor mij altijd een soort herkenning van mijn leven in Nederland. Na de mis hebben we gegeten bij de ouders van Julie. We hebben gerechten uit de Magrhebse keuken gegeten.

Het was weer een week gedurende welke ik veel dingen heb gezien en gedaan!



  • 14 Oktober 2016 - 16:05

    Johan Papenborg:

    Hoi Nick,

    Leuk dat je ons op deze manier op de hoogte houdt van jouw belevenissen.

    Hopelijk beleef je nog veel mooie en leerzame dingen in de komende 6 weken.

    Hartelijke groeten,
    Johan papenborg.

  • 14 Oktober 2016 - 22:02

    Truus En Myriam:

    Hoi Nick,

    Leuk om je op deze manier te volgen, we waren heel benieuwd hoe het met je gaat maar we lezen al dat je het wel aardig druk hebt. Nu deze week nog bezoek van je ouders en dan kun je al weer aftellen.

    Groetjes Myriam en Truus

  • 21 Oktober 2016 - 12:21

    Nick Kranenborg:

    Bedankt voor alle leuke reacties!
    Mijn vierde blog zal maandag online komen en de vijfde in de loop der week!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, La Tour-d'Aigues

Nick

Student leraar Frans, aan de Hogeschool Windesheim te Zwolle

Actief sinds 12 Juli 2016
Verslag gelezen: 344
Totaal aantal bezoekers 6569

Voorgaande reizen:

16 September 2016 - 25 November 2016

SAL La Tour d'Aigues

Landen bezocht: